Turkietresan, dag för dag

Jag har en liten paus här i fixandet här hemma så jag tänkte passa på och skriva ett inlägg om vad vi gjorde varje dag i Turkiet :)

Dag ett:
Vi kom fram till Turkiet, Antalya med flyget vid elva tiden på kvällen och det var ändå 18grader ute, en riktig chock verkligen! Och så luktade det typ som ett växthus, mysigt! Sen fick vi åka buss till Alanya och till hotellet så vi var framme runt ett taget och efter det somnade vi ganska snabbt.

Dag två:
Det var ganska molnigt på morgonen så vi promenerade runt där vi bodde ett tag senare blev det sol så då gick vi ner till stranden och solade och badade i några timmar. På kvällen gick vi till en rastaurang vid havet och åt och Johan lyckades trilla ner från serveringen med sin stol, hahahaha!! Efter middagen gick vi ut och gick vid stranden och sedan gick vi tillbaka till rummet.

Dag tre:
Vi började dagen med solning vid polen och så åt vi lite glass sen gick vi och bokade Hamam och En båtresa till senare i veckan. Vi gick även och handlade några tröjor och utan att vi hade fattat det prutade vi ner tre tröjor till ca 700kr ist för över 1200kr som försäljaren ville ha, haha. Efter det gick vi och handlade jätte mycket jordgubbar och vattenmelon och åt det på balkongen med varsin öl till. På kvällen gick vi på Mexikansk afton på hotellets restaurang där det även var livemusik. Senare när vi var uppe på rummet kunde man höra dom sjunga "I'm in love with a farytale" turklive haha!

Dag fyra:
Det var Basar (Marknad) hela den här dagen så på morgonen gick vi dit och herre gud vad mycket saker! Hur mycket frukt, kläder och väskor som helst. Väldigt häftigt faktiskt! Vi handlade en hel del saker, skriver dom under det här.. På eftermiddagen solade och badade vi på stranden och sedan på kvällen gick vi till en restaurang som hette Scandinavian restaurant, jag käkade turk kebab och Johan karbonara.
Shopping:
En handduk
Chilinötter och äcklig turkgodis

Dag fem:
Vid nio åkte vi iväg på Hamam (Turkiskt bad) och vi var där i ungefär två timmar. Vid halv tolv gick vi ner till stranden sen solade och badade vi ända till halv fem och det var 29-31grader hela dagen och helt molnfritt. Det blåste ganska mycket så det var vågor som var runt 1,5m höga, vilket var riktigt roligt att bada i. Efter en heldag på stranden hade båda blivit lite röda. På kvällen gick vi ut och åt en 3rätters middag. Till förrätt åt vi vitlöksbröd med oliver, till varmrätt åt jag grillade mixade havsdjur och Johahn kycklingsallad och sedan fick vi fruktsallad till efterrätt.
Hamam:
1, Man börjar med att basta
2, Jacuzi med skum och ganska kallt vatten
3, Ångbastu som var sjukt varm och som det var någon citron smak på ångorna
4, Sen blev man skrubbad så att huden rullade av
5, Skum massage (verkligen as skönt!)
6, Dricka lite te
7, Massage med olja, från fötterna till ansiktet och hårfästet (Det skönaste)
8, Sen avslutade dom med att man fick en leransiktsmask

Hamam var verkligen något som man bör göra, sen att dom skrubbar och sånt gör även så att den bruna färgen fäster bättre och är långvarig och inte speciellt dyrt är det heller :)

Dag sex:
Det var molnigt hela dagen och nästan ingen sol alls tyvärr. Vi tog en promenad på förmiddagen och då såg vi en kamel mitt inne i stan, riktigt förvånade blev vi haha! Sen såg vi en ödla och jag trodde jag skulle dö, hade jag haft möjligheten hade jag åkt hem direkt då! Som tur var var det den ända ödlan vi såg under resan, usch jag mår dåligt att ens behöva skriva om det:S
På eftermiddagen gick vi till stranden en stund sen slappade vi på rummet ett tag. Vi hade Chilinötter krig på rummet, asroligt! Tills Johan fick chili i ögat för då ville han itne leka mer, haha! Efter det hade vi chili fläckar i hela rummet, haha!
Till middag åt vi plankstek och sedan tog vi en drink och tittade på fotboll på en restaurang, men vi drog hem ganska tidigt för det började regna och då var dom tvungna att bära in alla möbler..

Dag sju:
Det var ganska molnigt den här dagen med men vi kunde ändå sola och bada vid havet några timmar. Hela dagen var ganska lugn och sedan på kvällen gick vi ut och åt pizza, men oj vilken besvikelse.. till och med Tuskarna påpekade att det finns inga pizzor som dom vi har i Sverige.. Jag var hängig hela dagen och kvällen och ville mest ta det lugnt så på kvällen blev det film på rummet medan det åskade och regnade lite ute..

Dag åtta:
Sol och bad på stranden hela dagen room service till middag, asgott!

Dag nio:
Min och Johans ett års dag ♥
"För ett år sedan idag bestämde vi oss äntligen för att blí tillsammans efter några månaders dejtande. För en vecka sedan gick vi för första gången hand i hand på Kleopatra stranden här i Turkiet. Om en vecka flyttar vi in i vår gemensamma lägenhet och blir sambos.
Det här har varit ett underbart år som vi verkligen ska fira och ta tillvara på!"

Vi spenderade hela dagen på stranden med sol, bad och glass, hela dagen avr jätte varm och det var inte ett ,oln på himlen. Vid sex tiden åt vi jordgubbar, melon och choklad och drack vin i solen på balkongen. Senare vid åtta gick vi ut och åt en 3rätters middag. Förrätt- Jag åt ostbricka, Johan åt fritterad mossarella ost med tomatsås. Till varmrätt åt vi något kött som dom kom ut och flamberade framför oss som man sedan fick massa grönsaker och grejer till. Sen till efterrätt delade vi på någon chokladbakelse med glass och varma hallon. Det här var en av de besta dagarna i Turkiet!

Dag tio:
Det var jätte bra väder hela dagen och jätte stora vågor vid stranden så vi pressade där hela dagen. Johan köpte kaffe på dagen, något han hade längtat efter sen visade det sig vara pulverkaffe fast han beställde "filter kaffe", haha in your face lixom, haha!

Dag elva:
Tisdag igen och det betyder Basar (Marknad) så hela förmiddagen gick vi runt där och shoppade. Efter det gick vi till stranden och solade och badade tills klockan var ungefär fyra. Fast det var nästan jobbigt varmt stundvis att sola, men vi gilla läget och åt glass.. Efter det släpade jag ut Johan för att köpa min tredje väska som jag skulle ha till badväska, ett mycket bra köp! Senare drog vi till hotellets gym, jag skulle bara titta på men det var så tråkigt så medans Johan gymmade sprang jag lite på löpbandet.
Shopping:
6 Björn Borg trosor
12 par strumpor
En brun/guldig adidas tröja
Lite saker till föräldrarna

Dag tolv:
Vi åkte ut på en båt tur redan vid halv tio på morgonen som höll på tills ungefär fyra. Båten var ganska stor och såg ut som ett pirat skepp och det var ganska mycket folk med. Vi träffade några som vi satt med och som hela tiden bjöd på öl, och det säger man ju inte nej till, haha. Aja på båten iaf så åkte dom runt till olika sorters grottor bla Lovers cave och så fick man hoppa i och bada och sådär elelr bara ligga på soldäcket. Vid ett ställe badade jag och Johan och där kunde man simma in i en grotta och sen om man ville fick man ansiktsmask av leran där inne. Efter det grillade personalen mat på båten som man fick äta innan det var dags att åka tillbaka till hamnen.
Efter båtturen slappade vi en stund och sedan gick vi ut och åt middag och efter det gick vi tillbaka till rummet och fixade oss och förfestade. Vi gick till hamnen där alla "ute ställen" är och på vägen dit stannade vi på en krog och drack lite. Vi gick först till Robbin Hood men det var inte så jätte roligt så vi gick vidare till James Dean tror jag det hette och det var jätte bra och mycket folk. På natten sen när vi skulle hem lyckades vi gå vilse och träffa några från Kisuna som vi stod och pratade med och sen efter ett tag bestämde vi oss för att ta en taxi till hotellet och när taxin åker iväg inser vi att vi bara är ca 5 minuter från hotellet, haha!

Dag tretton:
Lite molnig förmiddag så vi tog det lugnt på förmiddagen, slappade lite vid polen och så. Senare vid ett blev det jätte soligt så vi gick till stranden och sov, sola, badade och åt glass till ungefär kl fem då vi gick hem och fixade lite innan vi drog ut och åt middag. Johan käkade carbonara för tredje gången på resan, helt sjukt!

Dag fjorton:
Vi pressade i solen precis hela dagen nere vid stranden, hur skönt som helst! Sen på kvällen åt vi mat på Green Beach lite som "hejdå middag", dom har sjukt god mat, så vi köpte både förrätt och varmrätt, lyx.. Usch då började man känna att man verkligen inte ville åka hem, förutom att jag var besatt av tanken på ostbågar, jag till och med drömde om det och ingen stans kunde jag hitta några att köpa..

Dag femton:
Vi solade lite på förmiddagen sedan packade vi ihop alla våra saker och det var inte det lättaste, jag fick sitta på min resväska för att få ihop den.. Efter det chekade vi ut från hotellet vid sex och sedan gick vi och åt middag, halv åtta plockade en buss upp oss som skulle köra oss till flygplatsen. Efter ca tio minuter slutar bussen att fungera men efter en stund startar den igen och vi åker vidare, men precis innan flygplatsen slutar den fungera igen och då fick dom inte igång den. Så dom ringde efter en nys buss så fick alla packa över sig till den. Inne på flygplatsen fick vi stressa som fan för att hinna med planet hem, och ja det var vår turkietresa..