Plugga vidare?

Jag funderar på att börja plugga i höst, men hur ska man veta var utbildningarna finns? Hur man gör med csn och grejer, är det någon som har lite tips på hur jag lättare ska kunna kolla upp såna saker?

Det svåraste av allt för mig just nu är ju att jag vet två olika inriktningar jag vill ha inom jobb och det är lärare inom sär eller träningsskolor eller arbeta på ett LSS-boende. Men helst vill jag ju hitta en utbildning som kan hjälpa mig att få fast jobb inom båda dom sakerna så att jag kan ändra mig lite hit och dit.

Först funderade jag på specialpedagog och det hjälper mig ju att få jobb inom sär och träningsskolorna men jag vet inte om det kan hjälpa för att få fast jobb inom LSS. Även lärare har jag tänkt massor på, med det tråkiga med det är ju att jag måste plugga massa år och sen läsa massa extra kurser efter det för att vara just speciallärare. Och det hjälper mig ju inte inom LSS.
   Och till sist funderade jag på undersköterska, det kan ju ge fast på LSS och högre lön än jag har nu men jag tror inte att det hjälper inom skolorna..
 
Så den stora frågan är ju vilken utbildning jag vill gå? och vilken utbildning ger mest jobbmöjligheter? Vill plugga nära eller på distans? Var finns utbildningarna? Vill jag kunna jobba samtidigt? Måste jag ta massa lån?

Först skulle jag villja jobba lite mer heltid och under en längre tid så att jag ser att det inte bara är kul i två veckor. Men samtidigt behöver man ju söka någon gång, man kan ju inte skjuta upp det hur mycket som helst. Men det är så tråkigt att lägga massa energi på något om det sedan visar sig att det inte är det man vill i slutändan..


Efter massa funderingar innan jag postade det här inlägget så har jag nu kontaktat en studievägledare och ska träffa henne nästa vecka..

Men kom gärna med tips och råd ni med, ni känner ju mig! :)


Kommentarer
Postat av: Yvonne G

Du kan säkert få bra hjälp på Kompetenscenter som ligger på Glasgatan. /Yvonne

2011-03-17 @ 07:26:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0