F-kassan

Det här blir en lång och lite krånglig text men jag hoppas att ni orkar läsa så att ni slipper samma problem som jag höll på att få om jag inte stått på mig som en galning!
 

Alltså försäkringskassan, vad är det för idioter som jobbar där egentligen?
 
Jag skrev ju lite förrut om att jag hade problem med mammapenningen, och ja problem har det verkligen varit! Allt började redan när jag blev gravid och fick mitt vikariat på 80%, direkt då tog jag kontakt med både f-kassa och arbetsförmedlingen och frågade om jag skulle stå som arbetssökande dom sista 20% eller inte, och båda ställena sa att jag inte behövde göra det utan att jag skulle få bra mammapenning ändå. Sen i december/januari var jag och J in på ett möte på f-kassan för att se hur mycket pengar jag skulle få ut osv. Hon som tittade på mina papper sa direkt att jag inte skulle få enligt grundbeloppet utan jag hade jobbat så pass mycket att jag utan problem skulle få en viss % på hur mycket jag tjänat på mina senaste jobb. Alltså få en mammapenning som var grundad på min sgi.
Efter en tid ringer det en person från f-kassan och säger att mitt ärende nu är klart, och dom har beslutat att jag trots allt iaf ska få enligt det lägsta beloppet i 180 dagar och senare ett högre belopp grundat på min sgi. Jag berättade då vad alla jag pratat med hade sagt och i princip garanterat och allt jag fick till svar var "men jag kan inte stå för vad dom andra sagt" och ja, tack vare det skulle jag få 2000kr mindre i månaden!!
 
Efter lite funderade och prat med Stina så så bestämde jag mig för att ringa upp dom igen och sen be att dom göra en ny prövning efter att jag skickat lite mer papper. Fick en adress av hon på f-kassan och så sa hon att handläggningstiden skulle vara på ca 30 dagar. Nu efter 1.5månad så ringde jag dom igen eftersom dom inte hört av sig, då säger dom att dom inte alls kan se att jag har skickat in några papper men att dom skulle kolla över det och återkomma.
Fick ett samtal efter någon dag där dom sa att mitt ärende ligger och väntar på att bli kollat på. Nämner då att jag väntat 1.5 månad redan och skulle behöva ett beslut snart. Hon passar då på att säga att jag skulle skickat dom till en helt annan adress egentligen så kanske det hade gått lite lättare, men hallå!! Det var ju dom som gav mig adressen!!! 
    En stund efter att vi lagt på ringer samma person igen och säger att hon har tittat på uträkningen som den första personen gjorde och tog beslut på och då hade den personen tydligen gjort helt fel och enligt dom nya uträkningarna så hade jag rätt till mer pengar och att få ett högre belopp direkt från början. Jag blir såklart skitglad och lättat och hon säger att hon bara ska få beslutet godkänt och att det sen var klart. Perfekt!
 
Tio minuter senare ringer hon IGEN och undrar vad jag hade gjort innan den anställningen som hon satt och  tittade på, förklarade då att det är ju dom papprena jag skickat in och tjatat om hela tiden som jag ville att dom skulle kolla över! Och då hittar hon helt plötsligt dom försvunna papprena, dom hade visst funnits där sen februari men hon hade missat dom!! Jaha och då behövde hon göra om hela uträkningen igen och sedan få ett beslut av av någon högre upp. HELT JÄVLA SJUKT!!
 
Nu idag, två dagar senare ringde dom upp igen och säger att mitt ärende är klart. Jag har utan problem fyllt upp till alla kriterier och ska absolut få en högre ersättning än den lägsta, nästan det dubbla per dag har jag rätt till!  Jag känner mig sjukt lättad och glad men samtidigt så himla arg över att dom inte kunde göra jobbet rätt från början och att jag har behövt kontrollera allt för att se så att jag får dom pengarna jag har rätt till! Tänk vad många människor som bara litar på dom och kanske får helt fel pengar!
 
Ska man verkligen behöva ringa in och tjata hela tiden för att kontrollera att dom gör sitt jobb rätt? Tänk om jag bara hade tagit det från början, då hade jag förlorat hur mycket pengar som helst!!
 
Sara VS. F-kassan, 1-0!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0